E – İhracat Nedir ?
E-ihracat, ürünlerin online satış kanalları (internet sitesi, elektronik pazaryerleri, Instagram, Facebook vb.) üzerinden yurt dışında bulunan bireysel müşterilere satılması ile gerçekleştirilen ticaret olarak tanımlanmaktadır. E-ihracat yapılırken, sistemin dinamiklerini oluşturan bir e-ticaret platformuna gerek duyulmaktadır. Bu platform, işletmeyle iletişime geçecek bireysel müşterileri belirler. Müşterilere yapılan satışın ardından KDV’siz satış faturası düzenlenip, bu siparişin mikro ihracat yoluyla ve Elektronik Ticaret Gümrük Beyanı (ETGB) düzenlenerek çıkışı sağlandığında e-ihracat yapılmış olunur.
Dünyada rekabet edebilen ve güçlü ekonomiye sahip ülkeler arasına girebilmek için, üretmek ve üretilen mal veya hizmetleri iç pazar dışında global pazarlarda da satabilmek oldukça önemlidir. Dijitalleşmenin bizlere sağladığı avantajlardan biri olan e-ihracat, sınırların ortadan kalkmasına ve bu sayede dünyanın bir ucundaki insanların/firmaların dünyanın diğer ucunda satış yapabilmesine imkan sağlamaktadır.
6 Adımda E-İhracat Nasıl Yapılır?
E-ihracatın avantajlarından etkilenen pek çok orta ve küçük ölçekteki işletme için en büyük sorun, sürecin nereden başlayacağının ve nasıl işleyeceğinin bilinmemesidir. E-ihracat sürecinden önce ve ihracat sırasında dikkat edilmesi gereken pek çok nokta bulunmaktadır. Gelin bu noktaları birlikte inceleyelim.
1.Adım ; E-İhracat Potansiyelini Belirlemek
Küçük ve orta ölçekli bir işletme, e-ihracat için önemli bir sermaye ve zaman ayırmadan önce mevcut operasyonlarını, ürün ve hizmetlerini dikkate alarak değerlendirmelidir.
2.Adım; E-İhracat Planı Hazırlamak
İhracat sürecinde iyi hazırlanmış bir ihracat planına sahip olmak kilit öneme sahiptir. E-ihracat sürecinde de bu durum farklı değildir. Firmalar ihracat süreçlerini iyi planlamalı ve süreç boyunca karşılaşabilecekleri problemlere hazırlıklı olmalıdır.
3. Adım; Ürünü Yabancı Piyasalara Göre Düzenlemek
E-ihracat yapmayı hedefleyen bir işletme, yabancı piyasaya girmeden önce ürününün mevcut haliyle piyasaya uygun olup olmadığını incelemelidir. Hedeflenen piyasadaki tüketicilerin tercihleri ve ülkenin yasal gerekliliklerine göre üründe değişimler yapmanın gerekli olup olmadığı iyi değerlendirilmelidir.
4. Adım; E-İhracat ile İlgili Yasal Konuları Araştırmak
İhracat yapılması hedeflenen ülke veya ülkelerin yasa ve mevzuatları, ürünün üretildiği ülkeden çok daha farklı olacaktır. Bunun yanı sıra ürünün üretildiği ülkeyle e-ihracat hedeflenen ülke ve ülkeler arasındaki uluslararası ilişki düzeyini, varsa özel anlaşmaları bilmek de oldukça önemlidir.
5. Adım ; İnternet Sitesini Yurt Dışına Açmak
E-ihracat yapmak isteyen firmalar, ürünlerine erişimin kolaylığından emin olmak için mevcut internet sitelerini yurt dışından kolaylıkla erişilebilecek hale getirmelidir. İnternet sitesinin hedeflenen piyasalarda konuşulan dillerle hizmet verebiliyor olması, firmayı müşteriler için çekici hale getirecektir.
6. Adım; Ürünün Sevkiyatı
E-ihracat gerçekleştirecek firmaların, ürünlerinin sağlam ve hızlı bir şekilde hedeflenen adrese ulaştığından emin olması için doğru bir lojistik planı olmalıdır. Gönderilecek ürünün kat edeceği mesafe ve kırılganlığı hesaba katılarak paketlenmeli, paket üzerindeki etiketlerin iletileceği ülkeye uygun şekilde hazırlanması gerekmektedir.